Thursday, April 15, 2010

Dugaan..

Salam 1Malaysia. Hari nih aku bukannya ingin mengeluh cuma ingin berkongsi sedikit pengalaman hidup. Lewat ptg smlm tanpa diduga hujan turun terlalu lebat. Lebih lebat dari ptg kelmarin. Aku spt biasa akan tunggu dahulu hujan reda utk meneruskan perjalanan pulang. Tp aku lihat jam sudah menunjukan pkl 6.30ptg. Aku kena juga pulang walaupun hujan belum reda. Ini kerana si Rusa aku msih belum mempunyai lampu lg. So aku x boleh balik dlm keadaan gelap. Tp hujan masih turun dgn lbt.

Aku bertekad utk balik shj tanpa bertemankan lampu. Aku memberanikan diri dgn hanya bertemankan lampu hazard. Namun tindakan aku seolah2 membahayakan diri & org lain juga. Jadi aku terpaksa membatalkan niat utk memandu. Aku selongkar laci coin & aku terjumpa fuse 15A. Tp requirement utk lampu rusaku adlh 20A. Nk psg fuse pn sdh mnjadi masalah bagi aku kerana kotak fuse terletak dibhgn bwh papan pemuka. Nk tunduk mmg x boleh. Lalu aku meraba dh meneka fuse yg perlu aku ganti. Tapi slah tekaan aku kerna aku tercabut fuse lain yg lbh penting. Fuse lampu brake plak.Jadi terpaksa juga keluar (time hujan lebat) lalu tunduk ke bwh utk psg fuse.


Kemudian dlm pkl 7 ptg aku teruskan perjlnn dgn agak yakin kerana melihat di meter lampu aku mmpu menyala. Rupanya aku hanya buka lampu kecil. Apabila aku cuba buka lampu besar, sekali lagi lampu terus tidak menyala. Jadi aku nekad utk pergi mencari bengkel di Bandar Putra. Nasib aku mmg baik. Ketika sampai di Bengkel Ah Meng, bengkelnya hampir2 hendak ditutup. Kira pintu hnya terbuka kecil. Aku terus berlari mendapatkan fuse itu. Mekanik di situ tidak berani tanggung risiko memberikan fuse tu kt aku. Dia bg nasihat agar check wiring dulu. Takut terbakar lagi. Tp aku tetap berdegil mahu fuse lebih besar iaitu 25A. Alhamdulillah..Lampu Rusa kembali bernyawa. Aku memasangnya sendiri di bengkel. Tp..time aku nk byr..aku meraba poket belakang..Alamak..dompet dh x de..terfikir plak dompet aku tercicir kot..jadi aku try kumpul balik duit syiling dlm laci coin dgn jumlahnya RM1.80..Lagi RM0.20 kira halal..Selepas itu, perjalanan aku ke rumah tiada masalah.


Terima kasih buat my wife yg byk beri galakan & sokongan agar aku terus bersabar dgn menyuruh aku perbanyakan baca surah al-kauthar. Alhamdulillah..Dgn amalan surah ini segala masalah aku dipermudahkan.

1 comment:

  1. salam..
    sabarla bob..ni dugaan Allah swt utk uji diri..
    betul kata wife, apa jua permasalhn ,bergantg harap pdNya..
    em..abih tu da jumpe ke dompetnye?

    ReplyDelete