Tuesday, February 2, 2010

Menjual Produk @ menjaja kekayaan?



Salam 1Malaysia.Mcm pelik jek entry arini kn?Cakap pun mcm nk luahkan perasaan gitu.Sebenarnya aku nk kongsi serba sedikit pengalaman aku berhadapan dgn org2 yg terlibat dalam bisnes MLM.Terus terang aku katakan yg aku juga pernah terlibat dalam pelbagai bisnes MLM sejak dari zaman universiti dahulu.Namun, sekarang terlalu byk bisnes MLM yg wujud tumbuh bak cendawan selepas hujan.Jadi melalui pengalaman lalu, aku sendiri telah terdedah dgn marketing plan perniaagaan MLM yang menjanjikan keuntungan berlipat kali ganda ke arah kekayaan.Namun apa yg aku kesalkan ialah cara mereka ini berniaga.Mereka nampak seperti tidak faham cara dan etika utk berniaga.Mereka lebih gemar menjaja kekayaan berbanding produk itu sendiri.Mereka lebih gemar mencari downline dari dapat menjual produk itu.Mereka lebih gemar bercerita mengenai kekayaan dari kelebihan produk.Ini terbukti apabila terdapat segelintir usahawan MLM ada bertemu aku utk mengajak aku join bisnesnya.Bermodalkan rating tertinggi dalam iklan,cash cheque,kereta mewah, mereka sedaya upaya memujuk aku utk join bisnesnya.Mereka tidak bersungguh-sungguh utk menjual produk itu sendiri.Maka matlamat perniagaan itu sendiri tidak tercapai.

Apabila aku bertanyakan kelebihan produk, dgn cepat mereka akan bercerita kekurangan pd produk lain.Apabila aku bertanyakan ttg maintenance, alat ganti, warranty, mereka juga cuba kalih soalan aku itu.Maka secara total modus operandi bisnes mereka aku katakan mmg terpesong.kalupun ingin sekali berniaga, cubalah utk bercerita kelebihan produk.Jgn sesekali memburukkan produk pesaing.Kemudian, beritahu secukupnya maklumat mengenai produk dalam segala aspek.

kemudian, aku jga diasak bukan seorang tapi lebih dari 3 org utk join sub-group H**-O mereka dalam bisnes ini.Mereka sendiri saling berbalah mengatakan group merekalah yg paling bagus.Group lain hampeh.Sedangkan mereka dibawah company yg sama.Memasarkan produk yg sama.Mereka juga lebih berminat menumpukan mangsa mereka yg dirasakan berpotensi dlm mendapat $$$.Buat masa ini, sasaran utama meraka ialah kakitangan kerajaan kerana golongan ini mudah mendapatkan loan dari bank dengan alasan belian secara pukal kata mereka.

Pada aku mmg x salah utk menceburkan diri dlm bisnes ini.Cuma, kalau betul dgn caranya,maka wang yg kita dapat akan berkat.Rezeki akan bertambah.Betulkan niat bisnes yg utama ialah menjual produk yg bermanfaat dan keuntungannya adlh hak kita dari penjualan produk.Bukannya mengajak org lain join utk meng'kaya'kan kita sahaja.Bentuklah jati diri agar peniaga MLM tidak dipandang serong oleh segelintir masyarakat.

No comments:

Post a Comment