Friday, August 13, 2010

Dam dam dum..

Salam 1Malaysia..

Alahai.. Teringat lagu raya Arwah Saloma, "dam dam dum..bunyi mercun". Eh, terover lah pulok. Baru beberapa hari pose. Dh cite lagu raya. Bukan psl lagu raya yg aku nk tekankan. Cuma nk luahkan perasaan x puas hati jek.

Kan skang aku menetap sementara kt umah PIL. Owh. Lupa palak nk btau. Umah PIL aku nih adalah kawasan perumahan POLIS ye. Memang aku x puas hati. Rasenya perasaan ini bermula dari hari puasa pertama lg. Perasaan x puas ahti aku ini mmg berkisar dgn bunyi "dam dam dum" tuh.

Korang nk tau, bunyi mercun ini mmg membingitkan telinga aku. "Dam" sana, "Dam" sini, "Pom" situ, "Dum" sinun. Peh dh mcm bunyi perang kt Afghanistan gamaknya. Mentang2 anak polis. Mcm ada lesen besar jek main mercun. Dh lah main kt dlm kawasan perumahan polis. Yg mak bapaknya pon satu. Rasenya polis gak. X gheti2 nk tegur perbuatan anaknya tuh. Kan polis tugasnya memastikan undang2 dipatuhi. Rasenya semua org tahu yg bermain mercun diharamkan di Malaysia.

Yg aku pelik dari mana budak2 nih dapat stock mercun? Aku malas nk serkap jarang. Cakap lebih pon x guna. Majoriti yg main anak polis. Karang aku report terus kt KP negara baru tau. Tp sian lak kt PIL. Kan x psl2 kene "pulau" plak. Muka budak yg bakar mercun tuh pon muka yg sama. Dorang x fikir ke yg dlm kwsn perumahan tuh ada yg kereta yg sensitif bunyi, org sakit jantung, ada baby & ada yg nk kerjakan ibadah solat, baca Al-Quran. Sepatutnya ibu bapa mereka perlu bertanggungjawab dlm memberikan amaran & bukannya mengiyakan tindakan anak2nya itu. Jgn plak stau hari nnti org akan berperasangka..

"Harapkan pagar, pagar makan padi"

POLIS kan....Sama2lah kita benteras kegiatan bermain mercun ini dari awal lg..

* Time aku wat entry ni pun ade lg yg tgh main mercun tuh. Nk je kau jerit kuat2 kt telinga budak tuh.

No comments:

Post a Comment