Saturday, August 21, 2010

Terlebih Sudah..

Salam 1Malaysia...

Eh..Kejap jek kan. Arini dh hari yg ke-11 kita berada di bulan Ramadhan. Setakat nih Alhamdulillah. Allah masih memberi kesempatan utk aku terus beribadah.

Cuma aku ada perasan Geram, Marah, rase nk naik angin psl kejadian semalam. Inilah yg mmg x patut berlaku dlm bulan Ramadhan. Semasa org sibuk menunaikan ibadah Solat Maghrib lepas berbuka, tetiba aku dikejutkan oleh bunyi yg amat bingit utk didengar. Aku sekarang mmg "jaki" dgn bunyi mercun. Mmg terganggu. Dh lah main mercun bebetul kt depan rumah. Siap lg menyanyi2 ntahape2ntah. Wife pon ckp die terganggu dgn bunyi mercun tuh. Aku apelagi, buka tingkap, sound direct je lah. Rupa2nya, (ini yg aku x suka & tidak sanggup tahu) jiran sebelah rumah PIL aku nih, salah seorang anggota SILOP, yg sepatutnya melindungi undang2, telah menjadi duri dlam daging berperanan sbg tokan menjual bahan mercun nih. Yg menjadi pelanggan plak, anak2 jiran. Mmg jelas dari dlm bilik aku, terdengar sebiji2 akad jual beli bahan terlarang tuh. Ishkk. Inilah yg mmg mencemarkan nama pasukan SILOP sebenarnya. Mmg x patut.

Ingatkan setakat mercun jek yg aku dengar. Dlm pkl 10mlm, ade bunyi lagi hebat. Kn aku nih dibesarkan di Felda. Jd aku mmg tahu & pasti kan bunyi letupan tersebut. Bunyinya mmg terasa ade sedikit gegaran. Ghupanya, dorang lg advance. Main Meriam Tanah la pulok. Ishkk. Lg terganggu. Alarm kete plak beberapa kali berbunyi dek kerana bunyi letupan sebegitu kuat.

Aku pon x tahu ape nk buat. Mmg rumah PIL nih dlm kejiranan silop. Aku mmg terasa kesal. Rsnye suara aku jek yg kuat sound2 kalo nmpk ade bdk main mercun. Pastu budak2 tuh buat "dek" jek. Siap ade suara sumbang ckp," Pehal nk kecoh2. Nk takut ape. Bapak aku polis arr". Ni yg mmg aku kesalkan.

* Teringat dolu2 time sblm mercun diharamkan di Malaysia. Rasenye, aku pon mmg takut nk main mercun nih. Ayah plak mmg marah kalo aku adik beradik termain mercun nih. Nk masuk umah pon kecut..


No comments:

Post a Comment