Thursday, August 19, 2010

Astro oh astro..

Salam 1Malaysia..

Kesempatan dikala bercuti semalam, aku ke Astro Centre Taman Molek utk aktifkan kembali akuan astro yg aku sengaja block penggunaannya bermula dr tahun lepas. Selalunya aku akan membuat pembayaran melalui e-banking & segala urusan hanya menggunakan talian telefon. Tp semalam aku terlalu rajin kerana berpendapat sekiranya aku ke Astro centre sendiri, maka aku buleh dptkan penerangan terkini mengenai akuan astro. Nasib baik akaun astro tu buleh diaktifkan. Maklumlah tgh dlm kontrak. Mula2 cm rs x yakin yg astro bg aktifkan terus. Kn dh setahun aku x guna astro tuh. Lgpon kt umah parent aku mmg dh ade astro. So, kali nih aku nk guna astro nih kt umah mantohak aku.

Rupanya pembayaran di Astro centre nih x menerima sebarang bentuk tunai. Hanya menerima kad kredit & debit. Nasib abik dlm acc bank ade duit. Jd aku cucuk jek kad "kawanku" tuh utk jd kad debit. Pembayaran dh dijelaskan & aku dikenakan penalti sebanyak RM20 utk proses penyambungan balik perkhidmatan. Mereka janji yg kad astro aku akan aktif dlm masa 3 jam. Owh waktu aku di Astro Center tu dlm pkl 1.30tghari.

Aku menunggu dgn sabar. Dlm pkl 5, apabila aku cuba aktifkan siaran astro, hurm hampeh. X de lg. Siap kuar kt screen TV..

"Inactive astro account. Please made your payment or contact astro centre"

Apalagi, aku capai hp tepon centre. Biasalah kalo tepon syarikat besar2. Mcm yg kita nk kene dgr. Bukan blh terus ckp ngan operatornya. Bila hampir menunggu dekat 3 minit (kredit hp dh berjalan), baru dpt ckp ngan operator yg bertugas. Die ty aku dh wat payment ke. Nih yg aku angin. Aku siap byr direct kt Astro Centre tau. Nah kau. Berbakul2 aku komplen. Dia ckp blom terima payment. Pastu ckp pengktifan acc in progress. Ntah la mana satu yg betul pon aku x pasti. Ishkk. Lembab betul. Berani lak tuh ckp kt aku suh tunggu lagi dlm 3 jam. Setelah aku update decoder & kad astro tuh, kali nih kuar plak kt screen TV..

"Please check your smart card or contact astro centre"

Aku tepon lg. Kali nih dh nk time waktu berbuka. Spt biasa suruh tunggu lagi 3 jam. Akhirnya TV aku hanya bersiaran Astro pada jam 9.00 malam ataupun selepas 8 jam penantian yg mmg x berbaloi. Inilah die servis astro yg macam ....... nasib baik aku berpuasa. Mmg aku x puas hati dgn servis penyambungan nih. Dahla setiap penyambungan semual dikenakan RM20 tanpa notis.



No comments:

Post a Comment