Thursday, May 6, 2010

Hubungan lesen & kehidupan.



Salam 1Malaysia. Kenapalah sejak akhir2 nih aku suka memerhatikan keadaan sekeliling. Ada saja dlm kepala hotak benda yg nk difikir. Kiranya mcm orang yg berfalsafah la kununnye..hehehe. Aku nk share sket berkenaan lesen & kehidupan. maksud aku lesen memandu daa..

Aku telah dilantik menjadi driver profesional oleh *Busu selama 2 hari utk menghantarnya beserta anak2nya pergi ke sekolah. Aku menerimnya dgn hati terbuka. Lagipun aku akan bermalam di rumah nenekanda selama 2 hari tersebut. Lgpun aku mmg rapat dgn familynya. Kesian aku lihat Busu & anak2nya ditinggalkan oleh suami kerana dek tugas luar daerah selama 2 hari.

Busu merupakan seorang guru & semestinya mempunyai pendapatan yg agak lumayan. Sebenranya die telah mempunyai 2 buah kereta hasil perkongsian bersama dengan suaminya. Tp.. Sampai sekarang Busu x reti memandu. Sebenarnya kereta ke-2 yg dibeli oleh suaminya adalah sbg hadiah pendorong semasa busu belajar memandu. Usia kereta tu pun dh nk masuk 4 tahun. Tp dimana silapnya busu masih x dpt habiskan belajar utk mendapat lesen memandu. Bukan sekali. Seigt aku dh masuk kali 3 hajat x kesampaian. Ada shj alasan yg diberi. Yg sebenarnya busu nih fobia pegang steering kot.

Bg pihak aku pulak syukur sbb my wfe mmg ada lesen memandu & mmg berkeyakinan tinggi dlm pemanduan. Malah cara pemanduannya juga boleh dikategorikan sbg cekap & lebih terarah kepada corak pemanduan yg ditonjolkan oleh aku. Boleh tahan gak minah nih. Pantang diajak racing. Pantang ada peluang memandu berasingan. Mesti kami berlumba. Cuma aku sendiri terlalu manjakan my wife. X beri memandu sorang2 dlm jarak yg jauh. Sbb terlalu risaukan keselamatan die. "Sape yg x syg bini woii.."  Tu yg silap sbb bg die guna kereta yg agak powerfull. Pantang nmpk kereta kecik potong. Haruslah die nk kejar balik. X blh mengalah. Nih yg harunya..

Bg aku mmg wajar setiap isteri mempunyai lesen memandu. Bknnya apa. Kadangkala si isteri perlu berdikari lebih2 lg dlm hal kecemasan. Dlm kes busu. Aku amat bersimpati dgnnya. Aku tetap bg sokongan kpd busu agar die dpt gak memiliki lesen memandu & cuba memberanikan diri utk memandu w/pun hanya bertujuan pergi & balik sekolah shj. Chaiyokk busu..

*Busu - panggilan utk makcik plg bongsu.

3 comments:

  1. hati2 memandu..pesan kat wife mcm tu yer..hihi~

    ReplyDelete
  2. baik...blh tahan gak die memandu..bile ditanya sbb tgk hubby die memandu..salah siapa die pandu cmtu??hehehhe

    ReplyDelete
  3. haha~ moral of story ..tunjukkn sikap yg berhemah di jalan raya pd wife yer...

    p/s: ceh..same dgn jer org yg bg nasiht ni...paku dulang paku serpih...huhuh

    ReplyDelete