Monday, January 11, 2010

Perodua Alza



Eceh.Ape kena mengena dengan tajuk di atas pulak nih.Hujung minggu lalu, aku dengan rendah diri, memandu Rusa membawa family wife aku balik ke Kampung Bindu, Batu Pahat.Samapi gak kampung tuh naik rusa aku.Perjalanan lebih 100km tuh.Rasanya lama gak x balik ke kampung nih.Kali terakhir kami pulang ke kampung tuh pada Raya Aidiladha.Dah dekat 2 bulan kami tidak menjejaki kaki ke kampung halaman.

Banyak perubahan yg berlaku di rumah kampung.Rumah tradisional ini sedang melalui renovation secara total.Rekabentuk sedang diperbaiki & masih lagi mengekalkan ciri rumah tradisional melayu lama.

Eh..tersasar plak cerita nih.Nih nk canang cerita kt sekampung.Dalam diam rupa2nya, Pak Anjang telah mengorbankan Wiranya untuk ditransform kepada Perodua Alza.Wah.Sudah ada kemajuan.Memang patut pun Pak Anjang tu tukar keretanya.Setahu aku, kereta wiranya dulu sudah berusia 16 tahun dan tampak keuzurannya.Tambahan lagi, aku dengar sejak akhir2 ini, kereta tuh asyik membuat perangai.

Mungkin rezeki untuk bertukar kepada Alza ini cukup tepat pada waktunya.Anak pun dh lebih 3 orang.Jadi memang sepatutnya die dapat Alza tu.Bukannya Persona.Die kata, mula2 nk sorok dr pengetahuan aku, rupa2nya, aku dh mmg tahu dari dlm rumah apabila mendengar bunyi alarm Alza tu.

Peluang ada di depan mata.Sepanjang di kampung, aku dipaksa menjadi driver sekali lagi untuk ke Bandar Batu pahat. Tapi kali ini bukannya dengan Rusa.Tapi menjadi driver menggunakan Alza.So cukup puas aku 'test drive' Alza EZ nih.Dh sememangnya aku di'bakar' utk menukar Rusa tu.Tapi hati kn cekal.

So far, yg aku boleh katakan ialah Alza ni kategori OK.Yelah kereta baru.Skru x de yg longgar.Lagi2 bila nk compare ngan Rusa.Dari luaran, akurase biasa aje kot.Belom nmpk idea nk nmpk ranggi.Dalamannya Ok.Cuma seat masih boleh diperbaiki dari segi kelembutan dan pemilihan fabrik.Keluasan dalaman agak terbatas.lagi2 dengan badan aku yg smmgnya berisi dn family juga.Agak sempit.

Pemanduan, agak baik.dari segi enjin, ok cuma respon utk tukar gear agak lmbt.Steering handling pun OK.Tp still ade gak rs cam bw kereta MyVi.Cuma Alza nih kurang gadget kt papan pemukanya.Kemudian keadaan dalaman agak gelap untk pemanduan malam hari kerana kurangnya gadget.Yg paling x syok,mestilah bghn boot yg mmg ketara kecilnya.

Overall, mmg Alza ni sesuai utk family yg sederhana.Alza nih mmg bertepatan dgn cogankatanya iaitu Alza, kereta juga MPV.

*Sampai jek dr kampung, aku tgk TV3 yg time tu rncgn Ronda.Ronda time tuh tgh test drive Proton Exora.Pehh.aku sebenrnya minat gile kt Exora.tah akhir2 nih, aku minat kt MPV lak.manelah tau ade rezeki dpt tukar MPV kot.


No comments:

Post a Comment