Friday, January 29, 2010

Rezeki atau Gaji?


Salam 1Malaysia.Saje je nk bagi entry berbentuk persoalan.Aku memang suka dengan gambaran pendapatan vs perbelanjaan di atas.Al maklumlah sbhgn besar dari kita rata2nya mempunyai pendapatan kurang dari RM3k.Tapi bagi aku perkiraan di atas hanyalah sekadar satu gambaran yg hanya menggunakan logik akal.Ingin aku tekankn di sini adalah tidak semua perkara di antara kita semuanya sama.

Gaji adalah wang dari hasil titik peluh kita bekerja.gaji ini blh diungkap sbg upah kiat bekerja dalam tempoh tertentu.Kebanyakan dari kita mempunyai anggaran gaji tersendiri mengikut pekerjaan masing2. Maka ramai antara kita keliru antara gaji dan rezeki.Semua gaji adalah rezeki tetapi tidak semua rezeki itu adalah gaji.

Rezeki adalah pemberian Allah dan sememangnya kita mahukn sumber rezeki itu dari yg halal tanpa was2. Maka, rezeki yang berkat akan menjdkan hidup kita akan dipermudah. cuba kita lihat kembali kepada kiraan pendapatan vs perbelanjaan di atas, tiada pun kiraan itu yg cacat, malah kiraan itu benar2 logik mengikut tuntutan kehidupan hari ini.

Berdasarkan pengalaman aku, menjadi satu kemusykilan bagaimana seorang tukang kebun sekolah yang hanya berpendapatan isi rumah kurang dari RM2000 dpt memiliki kehidupan berkeluarga nampak dipermudahkan oleh-Nya. Malah dia & isterinya mampu menyimpan duit sehingga dapat menunaikan rukun haji ke Mekah.Dia juga mampu memiliki kereta (Proton Wira),menduduki rumahnya sendiri dan mempunyai sebilangan anak yang agak ramai. Sebenarnya itulah dinamakan rezeki.Walaupun berpendapatan sederhana, aku merasakan tiada yang mustahil bagi kehidupan keluarga tukang kebun itu.Itulah penangan rezeki yang diberkati.Malah di sebalik itu, aku juga pernah mengenali seseorang pegawai kerajaan yang berpendapatan tinggi hampir sekitar rm10k tetapi memliki kehidupan yg agak kucar-kacir.Nauzubillah.

Sampai sekarang aku percaya rezeki itu milik Allah dan diberikan oleh-Nya utk setiap makhluk. Setiap rezeki yang kita  miliki sebenarnya ada dari sebahagiannya milik org lain.Ringan-ringanlah tangan utk menunaikan zakat, memberi sedekah dan juga menghulurkan bantuan kepada yg dirasakan berhak menerima.Apalah sgt nilai RM1 yg dimasukkan ke dalam tabung masjid jika dibandingkan dgn tiket wayang yg berharga RM10. Malah jgn kita lupa menjaga amalan yg telah disyariatkan oleh Allah kepada kita di samping berbakti pada Ibu Bapa kita. Moga kehidupan kita akan dipermudah dan kita akan terhindar dari menjadi golongan org yg kufur.

Oleh itu, marilah sama-sama kita ucapkan syukur Alhamdulillah di atas segala nikmat rezeki yang kita dapat pada tika ini. Apabila kita bersyukur maka Allah akan menambah nikmat kepada kita tetapi apabila kita kufur, maka tidak mustahil Allah akan menarik kembali nikmat-Nya. Ingatlah hidup kita tidak semestinya memerlukan duit RM3K++.Nikmat syukur itu adalah yang lebih utama.

No comments:

Post a Comment